Paikallisuutiset
Juho Tuhkala toteuttaa työkseen yritysten toiveita – paikallinen lehti kukoistaa siinä samalla
Hilla Groupin Lapin lehtien uusi kasvo on rovaniemeläinen myyntipäällikkö Juho Tuhkala.
– Kuka niistä paikallisista asioista kertoisi, jos ei paikallinen lehti. Näin tekoäly- ja fake news -aikana luotettavalle paikalliselle journalismille on erityisen paljon tarvetta, miettii Juho Tuhkala.
Tuhkala, joka aloitti Hilla Groupin myyntipäällikkönä syyskuun lopulla, pitää paikallislehtiä äärimmäisen tärkeinä sekä paikallisten ihmisten tavoittamisessa että alueen äänitorvena ulospäin.
Oleellinen osa luotettavien paikallismedioiden toimintaa ovat mainokset. Monikanavaisuus on nykyisin markkinoinnissa usein vastaan tuleva termi. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa, että yrityksen viesti tulee vastaan esimerkiksi ulko- ja sisämainoksissa, netissä ja vielä kotona aamukahvilla paikallislehden sivuilla.
– Toisto on vaikuttavaa, Tuhkala sanoo.
Ei tarvita kuin tavoite, ja lähdetään sitä toteuttamaan.
Suunnitelmallisuuskin on tärkeää, Tuhkala korostaa. Omilta yrittäjävuosiltaan Musta pörssi -kodinkonekauppiaana hän muistaa rakentaneensa viime hetkellä mainoksia sen perusteella, mitä varastossa sattui olemaan enimmissä määrin myytäväksi. Tuloksetkin olivat monesti sennäköisiä.
Siksi Tuhkala ei lähestykään nykyistä työtään pelkkänä mainosten myymisenä, vaan päätavoite on auttaa yritystä ja saada asiakasyritys kukoistamaan.
– Meidän kukoistus tulee siinä samalla.
Tuhkalaan voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä ja hänen pakeilleen voi tulla vaikka pelkän tyhjän paperiarkin kanssa. Valmista ideaa siitä, mitä haluaa, ei asiakkaalla tarvitse olla.
– Ei tarvita kuin tavoite, ja lähdetään sitä toteuttamaan.
Ratkaisuiksi voivat löytyä esimerkiksi taktinen mainostaminen tai sisältömarkkinointi.
Mitä syvemmäs pohjoiseen mennään, sitä enemmän halutaan kohdata ihminen.
Tuhkala asuu Rovaniemellä, mutta häneen voi lähiviikkoina ja -kuukausina törmätä eri puolilla Lappia. Hän on paluumuuttaja, joka työskenteli viisi vuotta kauppiaana etelässä ja palasi 13 vuotta sitten synnyinkaupunkiinsa.
Paluu ei ole kaduttanut hetkeäkään.
– Pitää käydä kaukana, että näkee lähelle, hän miettii.
Työn puolelta Tuhkalan toimipiste on Kittilässä, mutta hän odottaa innolla myös esimerkiksi Kolarin, Muonion ja Enontekiön suunnille matkaamista. Avoin ja verkostoitumaan innokas myyntipäällikkö haluaa mieluusti nähdä ihmisiä myös kasvotusten sähköpostien, puheluiden ja videotapaamisten lisäksi.
Etelän vuodet osoittivat, että siellä yrityksillä on harvemmin tarvetta tavata kasvotusten kuin pohjoisessa.
– Mitä syvemmäs pohjoiseen mennään, sitä enemmän halutaan kohdata ihminen, eikä ole niin kiire, Tuhkala pohtii.
Siellä ne ahaa-elämykset syntyvät.
Pohjoisempikin Lappi on Tuhkalalle jo entuudestaan osin tuttua. Levillä oli aikoinaan hänen perheensä mökki, ja työskentelipä hän siellä hisseilläkin vuoden ajan. Nykyisin Sallan Kursusta ja Inarista Vätsärin erämaan pohjoispuolelta, Surnu-Pekan mökin suunnalta, löytyvät omat vapaa-ajan asunnot.
Hektisen ja paineistetun työelämän vastapainona Tuhkala painuu usein metsään liikkumaan.
– Siellä ne ahaa-elämykset syntyvät.
Metsästystä ja kalastusta harrastava Tuhkala kerää ja säilöö myös marjoja ja sieniä mielellään. Kotikeittiössä on mukava käyttää syksyn antimia pitkin talvea. Keittiöbravuureikseen Tuhkala mainitsee laadukkaista raaka-aineista mahdollisimman yksinkertaisesti valmistetut ruuat, kuten käristyksen.
Juho Tuhkala
Hilla Groupin uusi myyntipäällikkö Lapissa.
Vastuulla ovat etenkin Enontekiön Sanomat, Kittilälehti, Luoteis-Lappi, LeviNYT, Saariselän Sanomat ja Tunturi-Lapin Kesä.
On kotoisin Rovaniemeltä, jonne hän palasi 13 vuotta sitten.
Työskennellyt aiemmin muun muassa kauppiaana sekä avainasiakkuuspäällikkönä.
Harrastaa urheilua, ulkoilua, metsästystä ja kalastusta ja rakastaa ruuanlaittoa.